قم- دهمین اجلاسیه علمای بلاد اسلامی با حضور حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری و همچنین مراجع تقلید و جمع کثیری از روحانیان سراسر کشور در مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار شد.

دهمین اجلاسیه علمای بلاد اسلامی در قم برگزار شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین در این اجلاس  که با حضور صدها تن از علمای بلاد از سراسر کشور برگزار شد آیت  الله العظمی سبحانی از مراجع تقلید ،آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان ائمه جمه مراکز استان ها  وسردار قاسم سلیمانی حضور داشتند.

حوزه بایدپاسخگو باشد نه مطالبه گر

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این مراسم گفت: حوزه مورد نظر رهبری معطم انقلاب ومراجع تقلید باید حوزه پاسخگو باشد نه حوزه مطالبه گر .

آیت الله حسینی بوشهری در اجلاسیه علمای بلاد در قم گفت:کسی که به حق متصل شد که مصداق آن انقلاب اسلامی است اگر بخواهد ماندگار شود باید به  این حق متصل بماند.

وی افزود: این اجلاس بی نظیر ویا کم نظیر است این اجلاس گرانسنگ با دستور کار مشخص هر ۲سال  به صورت گسترده برگزار می شود .

حسینی بوشهری تصریح کرد: موضوع امسال با ۴کمیسیون وبا محوریت حوزه انقلابی برگزار می شود که جلسات کمیسیون ها روز قبل برگزار شد وبسیار پر بار بود.

وی افزود:حوزه در گام اول جایگاه سترگ خود را بشناسدواستقامت ونفوذ ناپذیر بودن خود را  هم باید مورد توجه قراردهد.

وی گفت:در تزکیه نفس باید حوزه ابتدا از خود شروع کند همه دستگاهها از روحانیت مطالبه دارند حوزه باید در مقام پاسخگویی باشد نه در مقام مطالبه گری .

وی تصریح کرد:متناسب با شرایط ایجاد شده  باید حرکت کرد  چرا که حوزه مرزبان است از طلبه تا مرجع تقلید همه باید مرزبان باشند حوزه باید روز آمد باشد نه روزمرگی.

بوشهری با اشاره به اینکه حوزه انقلابی آگاه ، بصیر ودشمن شناس ومردمی وفعال است نه منفعل ادامه داد: حوزه باید زبان شناس وپایبند به منویات امام رهبری ومراجع تقلید با شد ما نیاز به نقشه راه داریم .

انقلابی بودن حوزه ها باید حفظ شود

آیت الله  العظمی سبحانی از مراجع تقلید نیز در اجلاسیه علمای بلاد گفت: فتنه در قرآن معنای مختلف دارد گاهی  اموال واولاد فتنه است که معنای آن آزمایش است .

 وی پایداری ملت ایران در دفاع از انقلاب را ستود وگفت: این ها پاسداران دین هستندکسانی در راه دین یک شهید یا چند شهید داده اند از امتحان سربلند بیرون آمده اند.

این مرجع تقلید افزود:در روایات فتنه به تعبیر انقلاب های کور و بی هدف مطرح می شود. مقصود  حضرت علی از این روایت این است  که مانند بچه شتر باش نه شیر بدهی ونه دوشیده شوی.

 وی تصریح کرد:انقلاب الهی وانقلاب اسلامی بر اساس از بین بردن فراعنه بود واسلام فتنه ابوجهل ها را از بین برد .

آیت الله العظمی سبحانی گفت: مهد انقلاب کجابود حوزه علمیه قم بود انقلاب امام آثار فرهنگی خاص هم داشت . جمع شدن صدها عالم در مجمع در زمان طاغوت امکان نداشت .

وی افزود:بایسته ها راباید دانست  حوزه باید فقیه تربیت کند وکمبود فقیه در جامعه را رفع کند کیان شیعه، مرجعیت وحوزه های علمیه است.

وی اظهار کرد: زبان عربی در حوزه باید زبان دوم باشد کاستی زبان در حوزه باید کسر شود وکتب مورد نیاز طلاب باید به زبان عربی بعنوان بایسته انقلاب اسلامی چاپ ومنتشر شود..

این مرجع تقلید تصریح کرد:آگاهی به زمان از بایسته های مهم حوزه است که آحاد طلاب وعلما نسبت به زمان خود آگاه باشند .

وی تاکید کرد: بسیاری از نشریات به زبان فارسی برعلیه انقلاب واسلام تبلیغ می کنند .باید مقالات و آثار منحرف که بر علیه انقلاب است استخراج وپاسخ داده شود .

اگر حوزه انقلابی نباشد در برابر ارزشهای دینی بی تفاوت خواهد شد

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان نیز در اجلاسیه علمای بلاد با اشاره به حفظ ارزش های انقلاب گفت:انقلابی ماندن حوزه در گرو حفظ ارزشهای انقلاب است.

آیت الله جزایری گفت: بدنبال تحول در حوزه علمیه خوزستان بودیم که گذشته در خشان داشت شاه ملعون وپدر منحوسش بدنبال جدا کردن مردم از روحانیت و حوزه بودند .

 وی افزود:تعدادی از رزمندگان خوزستان را در جنگ طلبه کردیم و مدرسه امام خمینی نیز برای تحصیل این افراد تاسیس شد .این طلاب ضمن تحصیل به دنبال حلقه های تربیتی در مساجد بودند .

امام جمعه اهواز افزود:حوزه ای که در شهر اهواز با بیست نفر تاسیس شد هم اکنون دو هزار طلبه دارد .ودر سطح خوزستان ۵ هزار طلبه مرد و۵ هزار طلبه زن مشغول تحصیل هستند

 وی گفت:اگر حوزه انقلابی نباشد در برابر ارزشهای دینی بی تفاوت خواهد شد .

 جزایری از توطئه دشمنان در ایجاد خلل در ایمان مردم خوزستان گفت:شبکه های ماهواره ای در خوزستان به دین مردم ضربه زدند .وعقاید مردم را در باره ولایت اهل بیت سست می کردند .به همین لحاظ شبکه ماهواره ای با رعایت رفتار اجتماعی مردم راه اندازی شد و توانستیم شیاطین را از خانه های مردم بیرون کنیم .

 حوزه انقلابی در همه عرصه ها حضور دارد

رئیس حوزه های علمیه سراسر کشور نیز در دهمین اجلاسیه علمای بلاد در قم گفت:حوزه ومرجعیت دریچه های آزادی وگسستن از بند ها را برای ملت ایران گشود ند وحوزه انقلابی حوزه ای است که در همه عرصه ها حضوری جدی دارد .

حجت الاسلام اعرافی گفت: یکی ازشاخصه های انقلابی ماندن حوزه ها :نگاه تمدنی بودن در اسلام وانقلاب اسلامی  این است که به  همه شئون زتدگی بشر که بر اساس دستورات معنوی دین است توجه ویژه دارد.انقلاب اسلامی که از قم برخاست نگاه تمدنی به اسلام بود.

وی تصریح کرد: نگاه ورویکرد سیاسی از شاخصه های اساسی حوزه است لذا عده ای بدنبال فردی کردن دین هستند تا آن را به حداقلی برسانند این ندای انقلاب اسلامی است ندای رسای انقلاب اجتماعی وسیاسی دین به معنای درست آن است.

وی بیان کرد: خطر سکولاریسم خطر بزرگی است که انقلاب را تهدید می کند واندیشه انقلابی را محدود می کند.

 وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه قم از دل نجف بیرون آمد :تصریح کرد:جهانی بودن انقلاب اسلامی به زور نیست بلکه برگرفته از خط اساسی اسلام است ومرز نمی شناسد حوزه های علمیه در طول تاریخ از معبر های طولانی عبور کردند. وامروز حوزه بزرگ پذیرای انسانهای پاک از سراسر عالم است .

 مدیر  حوزه های علمیه افزود:توجه به عرصه های جدید علوم اسلامی  یکی از شاخصه های حوزه انقلابی است که معتقد است به جای اداره دنیا با فناوری با ید آن را با اندیشه اسلامی اداره کرد تا در قلمرو علوم اسلامی با سبک های زندگی اسلامی باشد

اعرافی گفت:حوزه انقلابی در میدان دشمن بازی نمی کند وبا بصیرت راه را طی میکند .وبا دانشگاهیان وتوده های جامعه ارتباط دارد .حوزه فعال وناظر به صحنه است زمان را می شناسد وتحلیل دقیق دارد .

وی تاکید کرد: حوزه هاباید روی دوش مردم وبا حمایت مردم اداره شوند حوزه باید محور باشد واماده برداشتن قدم های بلند تر با پشتیبانی مراجع تقلید وولی فقیه باشد.

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.